Buda burda dursun da belki bir nebze fikriniz değişir de bırakma çabası içine girersiniz.
Cerrahpaşa’da staj yapıyorum, teratoloji bölümündeyim.
Gebelikte yanlış ilaç kullanımının bebekte doğuştan problemlere veya genetik hastalıklara sebep olma ihtimalini araştıran bir alan.
Bir gün hasta geldi, hocam yanımda.
Öncesinde hasta bilgi formunu dolduruyorum. Baştan 3. ya da 5. soruyu sordum;
“Sigara kullanıyor musunuz?” Cevap: Evet.
Tekrar sordum, “Şu an gebesiniz, hala mı kullanıyorsunuz?”
Cevap: Ya hocam bırakamadım, ne yapsam olmadı.
Ben tabi o zamanlar çömezim, şaşkınlığımı yuttum, sustum.
Hocam ise oldukça sakin bir ses tonuyla, “Ben şimdi burada senin bebeğini nefessiz bıraksam…” dedi, cümlesini bitirmeden anne adayı yakınmaya başladı,
“Aaa olur mu öyle şey, ay ne diyorsunuz, ne saçmalıyorsunuz?” Ben bir şey yapmadım, diye ekledi hocam,
“Sen duymaya bike katlanamadığın şeyi zaten yapıyorsun, onu oksijensiz bırakarak.”
Yapılan çalışmalar, gebelikte sigara kullanımının gebelik boyunca düşük, ölü doğum, erken doğum, düşük doğum ağırlığı gibi problemlere sebep olduğunu göstermiştir.
Doğumdan sonra ise gebelikte sigara içen annelerin çocuklarında ani bebek ölümü, zihinsel ve fiziksel engel, astım, obezite, öğrenme güçlüğü ve davranış bozukluğu gibi problemlerin daha sık görüldüğü tespit edilmiştir.
Bunu bile bile yapmaya kimsenin hakkı yok. Bunu bebeklere yapmayın, lütfen!
Genetik Uzm. Büşra T. Kazan