İkisi de omuriliğin çevre zarları içine ilaç verilmesi mantığına dayanan anestezi yöntemleridir. Spinal blokta ilaç omuriliğin çok yakınına, beyin omurilik sıvısına verildiği için çok hızlı ve güçlü blok oluşturur(tam felç hali). Epidural işe çevreleyen zar dışındaki bölgeye tercihen kateter(incecik bir boru) koyularak uygulanır. Etkisi yavaş başlar, uzun sürer, daha yumuşak bir geçiş sağlar. Çoğunlukla anestezi(ameliyat anındaki ağrıyı kesmek) için değil, analjezi( ağrı kesici ama ameliyat sonrası ağrı gibi veya normal doğum) için kullanılır ancak yüksek doz ve konsantrasyon ile anestezi de sağlar. Sezaryen için aynı anda yapılan spinal ardından kateter takılıp ameliyat sonrası ağrı için kullanılabilir. Benim fikrime göre sezaryende spinal yeterlidir, kombine kemik-eklem vs şiddetli ağrılı operasyonlarda tercih edilebilir. Tabi yine hasta ve hekimin birlikte karar vermesi gereken bir konu.Genel anestezi ise sezaryen için kesinlikle son tercih olmalı. Hem değişen anatomi ve fizyoloji ile anne için hem de en düşük doz ve risksiz ilaçlar seçilmesine rağmen bebek için riskleri artırır ve elzem durumlar dışında sırf “ay ben duramam” diye istenmemesi gerekir diye düşünüyorum. Spinal sonrası başağrısı ise herkeste olmaz ve iyi hidrasyon( bool sıvı ve yeterince kafein-ağrı kesici alımı) ile çoğunlukla 1 hafta içinde geçer.