Benim doktorum bekleyelim dedi. Bilimsel araştırma için Banu çiftçi uzun açıklama yazmış. Copy paste yapıyorum;
Gebelikte, emzirme döneminde ve gebe kalmayı planlarken Covid-19 aşıları
🌸
Henüz aşı çalışmalarının başındayken Amerikan Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanları Derneği’nin (ACOG), CDC (Hastalık Kontrol Merkezi) ve FDA i Covid-19 aşılarının faz 2 ve faz 3 çalışmalarına gebelerin de alınması yolundaki halka açık tavsiye ve uyarı mektupları yayımladığını yazmıştım 13 Aralık daki paylaşımımda.
🌸
O günden bu güne değişen bir şey olmasa da V-safe ve VAERS yani aşı sonrası yan etkilerin izlendiği akıllı telefon uygulamasına kaydolmuş 35691 gebenin verileri, ilk sonuçlar olarak 21 Nisan da “The New England Journal of Medicine” da yayımlandı.
🌸
14 Aralık 2020 den 28 Şubat 2021 e kadar bu programa kaydolan ve Covid-19 aşısı yaptıran 16-54 yaş arası 35691 gebenin sonuçları şu şekilde:
🌸
Bunların gebeliği tamamlanmış 827 sinin 115 i (%13,9) kayıpla, 712 si (%86,1) canlı doğumla sonuçlanmış. Erken doğum %9,4 düşük doğum ağırlığı % 3,2. Yenidoğan ölümü olmamış. Diğer tüm kötü gebelik sonuçları da aşı olmayanlarla benzer oranlarda.
🌸
Yani Amerika da kullanılan ve datası olan BioNTech ve Moderna aşısı olan gebelerin hem anne hem bebek açısından kötü sonuçlarıyla pandemi çıkmadan önceki normalde beklenen oranlar benzer çıkmış.
🌸
Sonuç bölümünde deniyor ki:
Bu ilk bulgular mRNA aşılarının gebelikte net olarak güvenli olduğunu tam olarak söyleyemez. Ancak gebeliğin daha erken aylarında aşı olan gebeleri de kapsayan çok daha büyük ölçekli çalışmaları ve uzun dönem sonuçları beklememiz gerekir.
🌸
Bu arada Sinovac için henüz benim tarayabildiğim bir veri yok. Ancak benzeri inaktif aşıları uzun yıllardır gebelerde uyguluyoruz.
🌸
Sonuç olarak elimizde olan bu kısıtlı verilerle gebelikte Covid-19 aşı kararını gebeye bırakıyoruz.
🌸
Emzirme dönemindeyse tüm aşılar öneriliyor.
ACOG un aşı tavsiyesinde gebeler de “ulaşabilmeli” (have access) derken emziren annelere “teklif edilmeli” (be offered) deniyor.
🌸
Gebeliği planlayanlar veya korunmayı bırakmış olanlarda da aşı tavsiye ediliyor.
🌸
İki doz tamamlandıktan sonra korunmayı bırakmak için bir zaman aralığına gerek yok, aşı sonrası hemen korunma bırakılabilir.
🌸
Aşıların infertilite (gebe kalamama) yaptığına dair iddiaların tümü bilimsel olarak asılsızdır ve kanıtlanamamıştır.
🌸
Eğer ilk doz aşı sonrası gebelik haberi alındıysa, zamanı geldiğinde 2. doz yapılmalıdır.
🌸
Aşı öncesi gebelik testine gerek yoktur.
Gebelikte Covid-19 aşılarına dair henüz elimizdeki ilk bulguları içeren iki çalışmadan daha bahsetmek istiyorum.
🌸
İlki 25 Mart da AJOG da yayımlandı. 84 gebe, 31 emziren, 16 gebe olmayan kadını içeren çalışmada mRNA aşılarının hastalığı geçirmiş olan gebe ve emzirenlerle kıyaslandığında çok daha güçlü bir antikor cevabı oluşturduğu izlendi.
Gebe olmayan ve emzirmeyen kadınlarla kıyaslandığında ise aşılar benzer derecede immun yanıt oluşturdu.
Bağışıklık, plasenta, göbek kordonu ve anne sütü üzerinden yenidoğan bebeğe de aktarıldı.
🌸
İkinci çalışma; 28 Nisan’da (Ob&Gyn) Green Journal da yayımlandı. Doğumda kordon kanından örnek alınan 122 gebeyi kapsayan çalışmada, annede ilk dozdan 5 gün gibi erken bir süre sonra ilk antikorlar saptanırken plasental transfer yoluyla göbek kordonunda da ilk dozdan 16 gün sonra antikor saptanabildi.
🥰
Yani bu iki prospektif çalışmada varılan sonuç; mRNA aşısı sonrası, gebeler ve emzirenler, olmayanlarla benzer miktarda bağışıklık yanıtı oluşturabiliyor.
Ve bu yanıt (antikor titreleri) hastalığı geçirenlerden daha kuvvetli. Ve anneyi aşıladıktan çok kısa bir süre sonra bu antikorlar göbek kordonu ve anne sütünde de saptanabiliyor.